Kevät ja vapaus

22.03.2024

Olohuoneen sohvalta näkyy suoraan Kylmälahdelle. Suolahdensalmen sillan alla vesi värisee jo vapaana, mutta jäiden lähtöön on vielä aikaa. En malttaisi odottaa.

Joka kevät, auringon välkehtiessä vapaan veden pinnalta, minusta tuntuu kuin omaan olemiseeni, kehoon ja mieleen löytyisi uudenlaista vapautta. Mielen vapaudesta on Irwinkin laulanut. Kun sen löytää, on maailma kaunis ja hyvä elää.

Yksi puoli vapaudessa on ainakin se, ettei turhaan kanna huolta siitä, mitä muut ajattelevat tai odottavat. Kun uskaltaa olla rehellinen itselleen, voi tehdä myös rohkeita valintoja. Tämä on ainakin yksi hyvän elämän merkki.

Joskus tuntuu, että vapaus tulee näkyväksi sellaisten tilanteiden kautta, kun se on rajoitettu tai riistetty. Ehkä juuri tästä syystä jäidenkin lähtö on niin mahtavaa. Aikuisen elämän vastuut voivat tuntua rajoittavilta, mutta niiden mukana seuraa paljon mahdollisuuksia.

Joillekin työelämä on uuvuttava taakka, suoranainen kahle. Työssä voi kuitenkin myös päästä käyttämään taitojaan ja kehittämään itseään lisää. Moni, ainakin minä itse, kokee jopa, että työ kautta pääsee rakentamaan maailmasta parempaa paikkaa meille kaikille, yksi pieni palanen kerrallaan.

"Voi tehdä myös rohkeita valintoja."

Verojen maksaminen tympii välillä ja on ihan totta, että elämme Suomessa aikamoisessa sääntöyhteiskunnassa. Toisaalta on ihan uskomaton vapaus, että jokaisella lapsella ja nuorella on sukupuoleen tai perhetaustaan katsomatta mahdollisuus maksuttomaan koulutukseen.

Mielen vapautta ja tajunnan laajentamista tarjoavat julkisin varoin tuettu kulttuuri ja kirjaston valtavan monipuolinen valikoima. Kaupassa voin luottaa siihen, että myytävät tuotteet ja tavarat ovat turvallisia, tutkitusti.

Yksi asia minua on kyllä viime aikoina rassannut ja leppoisat aamukahvihetket pilannut. Miksi ihmeessä maitopurkkien pitää olla niin typeriä? Minua harmittaa oletus, että viskoisin maitopurkeista muovikorkit luontoon. Vielä enemmän harmittaa, että niin paljon muoviroskaa on luontoon päätynyt, että tällainen korkkimääräys on pitänyt tehdä. Toistaiseksi voimat ovat riittäneet ja olen saanut korkin kiskottua irti.

Toivottavasti jäiden lähdön myötä mielikin pääsee vapaaksi näin pienen ja typerän asian tuottamasta taakasta.